Archive for January 9th, 2011

PPMS PERLU CIPTA “ GELOMBANG ”

 

Sudah lama agaknya jari – jemari ini tidak mencoretkan kalimah-kalimah sebagai perkongsian bersama sahabat-sahabat sekalian. Namun saya tetap bersyukur kerana masih diberi kesemptan untuk menitipkan buah fikiran yang mungkin menjadi persoalan dan kurang senang kepada sebahagian sahabat-sahabat..

 

Mungkin agak terlewat untuk saya mengucapkan tahniah dan takziah kepada barisan exco PPMS sesi 2010/2011 atas amanah Allah

sebagaimana firmanNya yang bermaksud

72. Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan Yang ada padanya) sanggup memikulnya. (ingatlah) Sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara Yang tidak patut dikerjakan. ( al-ahzab : 72 )


Marilah kita amati dan insafi dengan rasa ketaqwaan kepada Allah SWT akan berat dan beban amanah  yang akan dihadapkan di mahkamah Allah di akhirat kelak. Saya berdoa dan berharap agar Allah memberikan kekuatan, ketabahan dan keikhlasan terhadap tampuk kepimpinan PPMS pada sesi ini..

 

TERCETUS

Semasa sedang asyik menaip sebuh artikel, tiba-tiba saya didatangi seorang ahli bait yang sempat mencuri lihat tajuk artikel saya dan menyapa sambil melontarkan persoalan ringkas, “gelombang tu apa kak?” Saya berfikir sejenak, apakah agaknya yang difikirkan..

 

Spontan saya membalas. “Cuba lihat tangisan bayi yang baru lahir yang mampu memadam kesakitan ibu bersalin..itulah gelombang..”

“Dari mata jatuh ke hati, itu gelombang..”

Jeda (terhenti seketika). Kemudian, saya menyambung lagi.

“Kejatuhan rejim Shah Iran jatuh kerana gelombang mahasiswa..”

“Untuk abad ini, buat kali pertama golongan bukan Islam secara terbuka menyertai konvoi bantuan kemanusiaan Mavi Marmara semata-mata ingin membantu rakyat Palestin yang majoritinya orang Islam..semuanya kerana gelombang..”

Kali ini dia mengangguk tanda setuju dan faham terhadap apa yang saya jelaskan..

 

Ketika balik dari rumah PPMS ( Persatuan Pelajar Malaysia Syria )


ألا أدلكم على شئ إن فعلتموه تحاببتم أفشوا السلام بينكم

 

Adakah kamu suka aku tunjukkan kepada kamu satu amalan , jika kamu lakukan akan mengeratkan lagi kasih sayang antara kamu ? sampaikan salam antara kamu .

 

Tak terlintas difikiran saya bagaimana gelombang salam mampu mengeratkan kasih sayang, ketika sedang balik dari rumah PPMS selesai program Induksi Nuqaba di Mujtahid yang agak tidak berapa jauh dari rumah saya di solah Zahabiah teringat akan hadith Rasulullah SAW lalu saya ucapkan salam dengan seorang mak cik (Arab) yang kebetulan  berselisih dengan saya, tiba-tiba dia memberhentikan langkahnya lalu menoleh ke belakang,sambil bertanya..

 

عرفتنى ؟

Adakah kamu kenal saya.

Jawab saya,لا ولكن قال رسول الله صلى الله عليه والسلم افشوا السلام بينكم

Tidak, akan tetapi Rasulullah SAW berpesan, sebarkan salam antara kamu..

 

Lalu dia menghulurkan tangan dan bertanya prihal saya dengan panjang lebar. Sebelum berpisah dia sempat memberikan seikat Pisang dan duit 1000Ls (RM80) sebagai tanda ikram kepada tetamu, lebih-lebih lagi berstatus pelajar Syariah, begitulah kemurahan hati kebanyakan ahlu syam..

 

Saya benar-benar terharu, begitu kuatnya gelombang salam dalam memaut hati dan jiwa-jiwa, mengikat kasih sayang, mengeratkan silaturrahim, mencipta kepercayaan  juga doa sesama muslim kesejahteraan keatas saudaranya melalui ungkapan mudah yang cukup memberi makna dihati sesama muslim..

 

Begitulah juga yang saya harapkan dari pimpinan dan ahli-ahli yang menyokong PPMS  agar dapat mencipta satu gelombang supaya menjadi sebuah persatuan yang paling diingati dan disayangi, seterusnya menafikan anasir-anasir yang mengatakan PPMS tidak mendapat sokongan ahli. Sesuai dengan tema pada sesi ini “ membina kebersamaan menjana kesatuan” dan lebih-lebih lagi PPMS sudah menjangkau usia 25 tahun, sudah pasti usia jubli Perak ini lebih membuatkan PPMS lebih matang.

 

Saya puji persatuan PMRAM di Mesir, yang berusaha bertungkus lumus dalam menjadikan PMRAM sebagai sebuah persatuan yang paling diingati melalui progam hari memperingati PMRAM, sudah tentu program sebegini mengimpakkan ahli lebih menghargai PMRAM.

Bagaimanana mencipta gelombang?

Banyak cara yang boleh dilakukan oleh PPMS untuk mencipta gelombang, bagaimana? Itu semua terpulang kepada PPMS kerana lebih memahami karenah dan tabiat ahli, mugkin juga PPMS boleh berkongsi pandangan dan pendapat dengan persatuan-persatuan yang berada di Timur Tengah dalam soal ini, kerana saya yakin kita juga mahu melakukan perkara yang sama cuma pendekatan dan uslub yang berbeza. Akhir sekali saya mendoakan agar PPMS pada tahun ini terus maju kehadapan dan diberikan thabat dalam perjuangan..amin