Hukum Wanita Menyertai Pilihanraya Dan Menjadi Calon Dalam Majlis Perwakilan & Kementerian Ekoran Calon PAS Pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Tenang, Normala Sudirman

 

Saya yakin pengundi mampu dan berani membuat anjakan paradigma dan sebenarnya pencalonan  ini satu pengiktirafan yang diberikan kepada golongan wanita khususnya dan mewakili seluruh golongan pendidik di Malaysia.

 

Persoalan : Adakah Islam membenarkan wanita menyertai pilihanraya  dan menjadi calon untuk majlis perwakilan dan kementerian?

Jawapan : Sesungguhnya Islam telah memberikan persamaan antara lelaki dan perempuan pada hak-hak, kewajipan, mengikut tabiat dan fitrah masing-masing. Islam telah memberikan hak secara penuh kepada wanita untuk mengangkat martabatnya, dan menjadikan sesuatu yang berharga dan dikira apa sahaja bentuk keterlibatan ini di dalam masyarakat adalah disyariatkan. Dibenarkan semua hak ini secara penuh selama mana bersesuaian dengan tabia’t dan fitrah seorang wanita.

 

Apabila kita menyentuh tentang hak bersiasah ( politik ) maka perbahasaannya sangat luas iaitu menyentuh tentang hak menyertai PR dan  menjadi calon, menjadi petugas dari sudut syarak tidak melarang melainkan menjadi Perdana Menteri ( Presiden ) maka tidak dibenarkan wanita menjadi ketua Negara kerana kuasa Imam bagi orang-orang Islam di dalam solat tidak lain dan tidak bukan hanya lelaki.

 

Dibenarkan bagi wanita menjadi calon PR untuk menganggotai Majlis Syura, dan Majlis perwakilan selama mana ia mampu mengurus dengan baik di antara kerja, hak suami, anak-anak dan sesiapa sahaja yang berhak ke atasnya jika ada. Wajiblah ia menepati hukum dan akhlak Islamiah ketika menunaikan tangunggjawab dan kebenaran ini dari sudut syarak adalah mengambil kira sebagai Mashlahah Ammah ( kepentingan masyarakat umum).

 

Asal hak ini, daripada baia’h yang dibuat oleh wanita dihadapan Rasulullah saw untuk membantu agama sebagaimana telah dirakamkan di dalam al-Quran yang bermaksud

12. Wahai Nabi! apabila orang-orang perempuan Yang beriman datang kepadamu untuk memberi pengakuan taat setia, Bahawa mereka tidak akan melakukan syirik kepada Allah Dengan sesuatu pun, dan mereka tidak akan mencuri, dan mereka tidak akan berzina, dan mereka tidak akan membunuh anak-anaknya, dan mereka tidak akan melakukan sesuatu perkara dusta Yang mereka ada-adakan dari kemahuan hati mereka, dan mereka tidak akan menderhaka kepadamu Dalam sesuatu perkara Yang baik, – maka Terimalah pengakuan taat setia mereka dan pohonkanlah kepada Allah mengampuni dosa mereka; Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. ( Al-Mumtahanah : 12 )

 

Demikian juga, Telah bermesyuarat Rasulullah saw bersama isterinya Ummu Salamah pada peristiwa perdamaian hudaibiyyah yang mana terdapat di dalam perjanjian itu butir-butir yang tidak dipersetujui dan dirasakan berat sebelah oleh para sahabat tetapi dipersetujui oleh Rasullullah saw. Nabi telah bersetuju supaya umrah tidak diadakan pada tahun itu, tetapi akan diadakan pada tahun yang berikutnya. Oleh itu, Rasullullah saw memerintahkan supaya masing-masing menyembelih dam masing-masing. Tiada siapa yang mahu melaksanakan perintah Rasulullah saw walaupun berkali-kali diperintah oleh baginda. Lalu Rasullullah saw menceritakan kepada Ummu Salamah. Ummu Salamah yang bijak dan berpandangan jauh memberitahu Rasullullah saw bahawa cara penyelesaiannya ialah Rasulullah saw sendiri keluar dan jangan bercakap dengan sesiapa jua, menyembelih damnya dan terus bercukur. Rasullullah saw menerima cadangan ini dengan baik dan setelah cadangan ini dilaksanakan semua sahabat mengikut perbuatan baginda dan selesailah masalah yang dihadapi.

 

Dan asal wanita mempunyai hak dalam politik  sebagaimana kita telah melihat peranan Ummul Mu’minin A’isyah yang menjadi orang tengah dan pendamai di antara Saidina A’li Karramallahu wajhah dan Mua’wiyah bin Abi Sufian maka A’isyah telah masuk dan memberitahu pendapatnya terhadap perselisihan yang berlaku dan A’isyah sendiri yang pergi untuk mendamaikan keduanya.

 

 

 Calon PAS Pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Tenang, Normala Sudirman

 

  Kesimpulan

  1. Dibenarkan wanita bermasyarakat dan berpolitik selagimana ia menjaga adab syariah dan tidak cuai dalam menunaikan hak di rumah dan keluarganya sebagaimana firman  Allah.

    

71. Dan orang-orang Yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi Penolong bagi setengahnya Yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. ( At-taubah : 71 )

 

        2. Mestilah bersesuaian dengan tabiat dan fitrah seorang wanita, adapun menjadi ketua negara tidak dibenarkan sama sekali jumhur ulamak.

 Dalam masalah wanita menjadi Qodi maka jumhur fuqaha mensyaratkan ke atas lelaki  sebagaimana firmanNya ;

. Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal Yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. maka perempuan-perempuan Yang soleh itu ialah Yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan Yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua Yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, Dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya. dan perempuan-perempuan Yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan Yang bertujuan mengajarnya). kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha tinggi, lagi Maha besar. ( An-Nisa : 34 )

 

Dan pada pandangan Imam Abu Hanifah, dibenarkan wanita menjadi Qodi  kerana sah penyaksian wanita, dan Qodi dibina di atas penyaksian dan syarat-syaratnya.

Disebut oleh ibn Jarir At-tobari tidak disyaratkan lelaki untuk menjadi kerana dibenarkan wanita menjadi mufti maka dibolehkan ia menjadi Qodi.

 

Oleh itu, tindakan PAS menghantar wakil muslimat/ wanita langsung tidak bersalahan dengan syarak malah wanita sangat diperlukan pada masakini untuk kehadapan terutama dalam mengenadalikan isu-isu yang berkaitan dengan wanita dan memimpin wanita itu sendiri. Berpegang pendapat bahawa wanita hanya di dapur dan menjaga suami dan anak sahaja tidak terlibat dengan pembagunan masyarakat adalah fahaman yang perlu dibuang oleh wanita hari ini.

One response to this post.

  1. Posted by jundi on January 23, 2011 at 6:09 am

    salam perjuangan…

    artikel yang menarik sesuai dengan kondisi masyarakat yang sedang dilanda isu keterlibatan wanita dalam kancah politik dan perjuangan.
    Pas menampilkan calon wanita sebagai bukti sifat keterbukaan Pas dan bagi memberi peluang dan hak kepada wanita agar mereka tahu bahawa wanita sangat diperlukan untuk berjuang dan berpencak di pentas yang sama dengan lelaki. Garis itu telah wujud dan tidak ada yang perlu diragui selagi syariat Islam diutamakan.

    mereka dipilih bukan kerana tasyrif tetapi sebagai satu pentakhlifan…teruskan ya ukhtie..

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: